vrijdag 22 januari 2010

Nagasaki update


Ik heb al een tijdje niets meer geschreven over het leven in Nagasaki, dus hier komt een update.

18 december was er een bijeenkomst voor uitwisselingsstudenten, waarbij aan de studenten was gevraagd een optreden voor te bereiden. Renée, Natascha en ik hebben 'Op een onbewoond eiland' opgevoerd, omdat het vrolijk en toegankelijk is.

Nadat we terug waren van onze reis in Kansai hebben Renée en ik Nagasaki nog wat verder verkend. Vanwege de handelscontacten tref je in Nagasaki veel invloeden van andere landen aan. We zijn in Chinatown geweest, waar je vooral veel restaurants en souvenirwinkels vindt, maar ook wat oude tempels.

Daarna zijn we naar Oranda-zaka (Hollander Slope) gelopen, waar een aantal Westerse huizen staan. De huizen zelf zijn niet door Nederlanders gebouwd, maar omdat alle Europeanen als Hollanders werden beschouwd wordt de helling zo genoemd.

Tenslotte zijn we bij de Oura kerk geweest, de oudste kerk in Japan.

Verder heb ik laatst nog eens het vredespark en de nabijgelegen herdenkingshal bezocht. De monumenten voor de slachtoffers van de atoombom zijn echt erg indrukwekkend. Ik had nog niet eerder ontdekt dat er bij de herdenkingshal een groot bassin is, als symbool voor alle mensen die van de dorst zijn gestorven. 's Nachts branden er 70.000 lichtjes, voor het geschatte aantal slachtoffers van de bom.

Ik ben ook bij de Sanno schrijn geweest, die bekend staat om de halve torii bij de ingang. De ene helft is door de klap omgevallen, maar de andere helft is blijven staan (hoewel hij 30 graden gedraaid is).

Er staan ook twee oude bomen die door de bom ernstig beschadigd waren, maar op wonderlijke wijze toch zijn blijven groeien. Ze zijn nu een symbool voor de wederopbouw.

En jaha, het heeft gesneeuwd in Nagasaki! Het duurde maar twee dagen, maar er lag een flink pak en dat gebeurt niet vaak hier. Het was erg leuk om te zien hoe iedereen op de sneeuw reageerde. Sommige uitwisselingsstudenten hadden nog nooit sneeuw gezien en hebben de hele dag enthousiast sneeuwballengevechten gehouden en sneeuwpoppen gemaakt.

Op 18 januari hebben we een Japanse basisschool bezocht, en volgens mij heb ik nog nooit zulke makkelijke kinderen meegemaakt. We hadden elk twee of drie kinderen onder onze hoede, en omdat ik drie jongetjes toegewezen had gekregen dacht ik dat het wel eens erg vermoeiend zou kunnen worden, maar het leek alsof de jongetjes meer voor mij zorgden dan ik voor hun. We hebben met z'n allen mochi gemaakt en spelletjes gespeeld met de kinderen.

Verder heb ik samen met Julie een feestje gehouden, omdat onze verjaardagen kort achter elkaar zijn.

Op mijn verjaardag zelf zijn we uit eten geweest bij een Indisch restaurant en daarna zijn we met de Nederlandse groep gaan drinken. Het was raar om zo ver van huis je verjaardag te vieren, maar ik heb een geweldig weekend gehad!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten