donderdag 12 november 2009

Schoolreis naar Unzen en Shimabara


Vorig weekend hebben we onze eerste schoolreis gemaakt. We zijn eerst naar de actieve vulkaan Unzen geweest. Het uitzicht bij de Nita-pass was geweldig!


We hebben ook een wandeling gemaakt bij de warmwaterbronnen die jigoku (letterlijk "hel") worden genoemd. Toen het christendom in Japan verboden was werden deze bronnen gebruikt om christenen die weigerden hun geloof op te geven te doden, maar nu dienen ze om het nabijgelegen badhuis te verwarmen. Het is een erg mooi gebied, maar de zwavellucht was wel even wennen.


Verder hebben we huizen gezien die door de laatste uitbarsting van de vulkaan Unzen in 1991 tot aan het dak bedolven waren.


Vervolgens zijn we naar Shimabara gereden, waar we een paar gerestaureerde huizen van samurai hebben bezocht en het kasteel hebben bezocht.


Verder ben ik deze week met mijn tutor naar "This is it" geweest, de nieuwe Michael Jackson-film. Ik heb me nog nooit zo goed kunnen inleven in een film, want het was echt tot aan het einde van de credits zo stil in de zaal dat ik niet kon geloven dat er andere bezoekers waren. De film zelf was ook erg de moeite waard.

Tenslotte heb ik een nieuwe bijnaam.
Omdat het Japanse alfabet anders werkt dan dat van ons, heb ik besloten mezelf hier Rika te noemen, omdat dat ook een Japanse meisjesnaam is en dus makkelijk te onthouden. Helaas heeft men hier wat meer moeite met mijn achternaam. Sommige mensen zijn onder de veronderstelling dat mijn voornaam 'Lieke van' is, en mijn achternaam 'Vroonhoven'. Daardoor word ik, tot vermaak van de andere Nederlanders, regelmatig aangesproken als 'Rika ban', of zelfs simpelweg 'Ban'. Gevolg is dat een groot deel van de groep me nu 'Ban-chan' noemt, en bepaalde mensen me zelfs zo voorstellen aan hun Japanse vrienden.
Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen.

Tot volgende keer!
Groetjes, Ban-chan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten