zondag 1 november 2009

Halloween, nieuwe vrienden, natto

Dit weekend was er een Halloweenfeestje in de dorm, waar we met de andere uitwisselingsstudenten hebben gegeten en spelletjes hebben gedaan. Het was erg gezellig en ik heb wat nieuwe mensen leren kennen. Ik merk wel dat ik de laatste tijd te veel Engels aan het praten ben, omdat ik met sommige uitwisselingsstudenten niet in het Japans kan communiceren. Daarnaast ben ik sindskort de privédocent Engels geworden van een masterstudente van de economiefaculteit. Dit weekend zijn we voor het eerst gaan oefenen en het was erg leuk, maar ik zou eigenlijk meer kansen moeten vinden om mijn Japans te oefenen.

Gelukkig heb ik leuk contact met mijn Japanse tutor. Er zijn nog steeds een hoop dingen waar ik niet alleen uitkom, dus ik ben blij dat ik met mijn vragen bij haar terecht kan. Verder heb ik wat Japanse mensen leren kennen tijdens mijn zoektocht naar een club, hoewel ik er nog niet overuit ben bij welke club ik me wil aansluiten.

Verder heb ik vorige week voor het eerst natto gegeten. Dat zijn gefermenteerde sojabonen, en het staat bekend als een gerecht dat buitenlanders zelden lusten. Eigenlijk snap ik niet hoe iemand natto wel kan lusten. Het is simpelweg het smerigste wat ik ooit in mijn mond heb gestopt. Ik kan niet eens uitleggen hoe het smaakt, omdat het echt niet te vergelijken is met iets wat wij kennen. Veel mensen hebben voornamelijk moeite met de geur, maar ik kan het slechtste tegen de slijmdraden die tussen de bonen kleven (vooral omdat tot mijn verschrikking zo'n nattodraad in mijn haar verstrengeld raakte).
Japanners vragen vaak aan buitenlanders of je natto kan eten, maar vanaf nu kan ik ze vertellen dat dat niet het geval is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten